وبلاگ

شانه ضد شپش و هرآنچه باید راجع به آن بدانیم

شِپِشِ سر یکی از انگلهای انسان است. شپش سر حشره‌ای بدون بال است و تمام عمر خود را بر روی پوست سر انسان می‌گذراند و از خون آن تغذیه می‌کند. شپش ماده روزی ۳ تا ۴ تخم می‌گذارد. تخم‌ها بیضی شکل هستند و ۰٫۸ میلی‌متر طول دارند.

شپش تن و سر اختلافات جزئی دارند و به‌طور کلی شپش سر از نظر اندازه کوچک‌تر و از نظر رنگ تیره‌تر و از نظر پوشش مقاوم‌تراست و شکاف‌های انتهای بدن آن عمیق‌تر است. به تجربه ثابت شده استفاده از نرم‌کننده‌های مو در استحمام روزانه و هم‌زمان شانه کردن موها بهترین روش خلاص شدن از شراین انگل می‌باشد

 

 

 

علائم ابتلا به شپش سر

خارش شدید و آزاردهنده سر، برجستگی‌های کوچک و قرمز برروی سر، گردن و شانه‌ها که این برآمدگی‌ها ممکن است پوسته پوسته شده یا ترشح داشته باشند، و وجود ذره‌های سفید که در واقع تخم شپش هستند بر روی پایه موها که به‌سختی کنده می‌شوند از علائم دچار شدن به شپش سر است.

 

 

راه های خلاصی و درمان شپش سر

‌‌‌بر خلاف آنچه بسیاری از افراد معتقدند، شانه های ضد شپش در واقع شپش سر را به طور کامل از بین نمی برد بلکه این ابزار به طور مکانیکی شپش ها را از ساقه مو بر می دارد با این وجود شانه ضد شپش ابزار بسیار مؤثری برای خلاص شدن از تخم شپش و شپش های تازه هچ شده یا لاروها می باشد و فرد مبتلا به شپش را از خطرات عدم درمان شپش سر دور می کند. البته استفاده از این نوع شانه در صورتی نتایج مثبتی در بر دارد که به درستی و با دقت مورد استفاده قرار بگیرد.

 

شانه ضد شپش چیست؟

شانه‌ ضد‌ شپش‌ وسیله ای کاربردی برای دفع تخم شپش‌ از‌ مو است.
شانه‌ های ضد شپش نسبت به شانه های معمولی دندانه های دقیق تری دارد به این معنی که فضای بین دندانه ها خیلی خیلی به هم نزدیک هستند. این فاصله کم در شانه برای به دام انداختن تخم های ریز شپش در لا به لای موها طراحی شده است. شانه های ضد شپش نسبت به سایر شانه های معمولی تفاوت های ویژه ای دارند.

 

این ویژگی ها عبارتند از:

  • فاصله بسیار کم بین دندانه های شانه
  • وجود شیارهای ریز روی هر دندانه

 

 

انواع شانه های ضد شپش

بعضی از این شانه ها دندانه های بلند و فلزی دارند و بعضی دیگر دندانه های کوچک و پلاستیکی دارند.
بین این دو نوع شانه‌ ضد‌ شپش، شانه هایی که دندانه های فلزی و بلند دارند بیشتر توصیه می شوند. هر چه دندانه ها به هم نزدیک تر باشند بهتر است و در عمل کارایی بالاتری دارد. همانطور که شانه ضد شپش‌ بین بخش هایی از مو حرکت داده می شود دندانه ها به تخم های شپش، لاروها و شپش ‎های بالغ گیر می کنند.

این را هم بدانید که مزیت شانه های فلزی (استیل) نسبت به شانه های پلاستیکی این است که تخم شپش ها بر روی سطح استیل توان ماندگاری و ادامه حیات ندارند . این در حالیست که شانه های پلاستیکی و یا شانه هایی که دسته پلاستیکی دارند ، خود محلی برای رشد تخمک های شپش میباشد.

 

 

نحوه استفاده از شانه ضد شپش

شانه‌ زدن موها با شانه ضد شپش یکی از‌ بهترین راه ها برای درمان شپش‌ است.
بر اساس برخی از تحقیقات، شانه ضد شپش راه حل مناسبی برای از بین بردن شپش سر است. استفاده از شانه ضد شپش اگر با فواصل زمانی مشخص و با دقت دنبال شود قطعاً نتایج خوبی در پی دارد. شانه ضد شپش‌‎ فلزی انتخاب کنید و نه نوع پلاستیکی آن را! شانه ضد شپش‌ از‌ جنس استیل، بهترین نوع از شانه های فلزی است که دندانه های آن فواصل بسیار نزدیکی به همدیگر دارند.

مراحل استفاده از شانه ضد شپش

شانه کردن با شانه ضد شپش‌ نیاز به انجام مراحل آماده سازی دارد.

  • شستن مو (خیس کردن مو)
  • شانه زدن با یک شانه معمولی یا برس
  • تقسیم کردن مو به چند دسته کوچک
  • تمیز کردن شانه‌ ضد‌ شپش‌ بعد از هر بار شانه‌ زدن

شستن مو

فارغ از اینکه چه نوع و جنسی از مو دارید، در ابتدا موها را بشویید.
این کار باعث می شود تا موها نرم تر شده و استفاده از شانه راحت تر باشد. قسمت کمر و شانه خود را با یک حوله سفید بپوشانید با اینکار جلوی خزیدن شپش به داخل لباس هایتان را خواهید گرفت. همچنین زمانی که شپش و تخم شپش را از مو جدا می کنید بتوانید آن ها را به راحتی ببینید و علاوه بر این موارد نگران پخش شدن آلودگی به سایر مکان های خانه نبوده و در واقع این کار پاکسازی خانه پس از آلودگی به شپش را برای شما آسان تر خواهد نمود.

 

ایجاد دسته های کوچک مو

برای اینکه بتوانید تعداد بیشتری از شپش‌ و تخم شپش‌ را از لابلای موها پیدا کنید بهتر است حتما موها را به دسته های کوچک تقسیم کرده و دسته به دسته آنها را شانه‌ کنید و بعد از اینکه هر دسته را با شانه ضد شپش شانه‌ کردید می توانید آن را بافته و یا آن قسمت را کاملاً از بقیه موهای بررسی نشده، در کنار، توسط یک گیره جدا نگه دارید.

 

 

تمیز کردن شانه ضد شپش

در حین شانه زدن وقتی شپش و یا تخم آن را دیدید باید آن را از روی شانه بردارید و سپس به شانه زدن ادامه دهید. برای اینکار می توانید شانه را در آب داغ فرو برده و آن را تمیز کنید و یا اینکه با یک حوله این کار را انجام دهید. شانه زدن موها را تا زمانی که هیچ تخم و یا شپش دیگری در سر نبینید ادامه دهید.

 

مهم ترین قسمت های تجمع شپش و تخم شپش

شپش ها در برخی قسمت های سر تجمع بیشتری دارند.

قسمت های تجمع شپش در سر عبارتند از:

  • پشت گوش ها
  • پشت گردن

بنابراین برای استفاده از شانه ضد شپش به این قسمت ها توجه بیشتری داشته باشید.
شپش ها از خون تغذیه می کنند و در این مکان ها دسترسی آسان تری به آن دارند. همچنین این قسمت های سر، گرمتر هستند و شپش ها در آن نواحی، بیشتر تخم ریزی می کنند؛ پس تخم یا رشک بیشتری هم در آن قسمت ها یافت می ‎شود.

 

موفقیت در درمان شپش‌

شانه کردن سر برای یک بار، شپش سر را درمان نمی کند.
باید بارها و بارها برای چند روز پشت سر هم شانه زدن را ادامه داد. ممکن است تعدادی شپش باقی مانده در سر، تخم گذاری کنند و شما نباید اجازه دهید که این تخم ها هچ شوند. اگر دوباره به شپش مبتلا شدید، نیازی نیست که یک شانه ضد شپش جدید بخرید. از همان شانه قبلی استفاده کنید فقط کافی است مطمئن شوید که هر بار که از آن استفاده می کنید آن را کاملاً تمیز کنید.

همچنین شما میتوانید برای درمان سریع تر و موثر تر شپش سر در کنار شانه ضد شپش ، از محلول های گیاهی رفع شپش (میتوانید از عطاری ها تهیه کنید) و یا شامپوهای شیمیایی دفع شپش بهره ببرید .

 

دیدگاهتان را بنویسید